A COVID oltással kapcsolatos közvéleménykutatások keretében számos megkérdezett úgy nyilatkozott, hogy nem kívánja magát beoltatni COVID ellen. Milyen lehetőségekkel élhet a munkáltató, amennyiben oltási kötelezettséget ír elő a munkavállaló részére, a munkavállaló azonban nem kívánja magát beoltatni?
Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósítása a munkáltató feladata a munkavédelemről szóló törvény alapján. Ennek értelmében a munkáltató kötelezett olyan intézkedéseket hozni, amelyek védik a munkavállalókat és a munkahelyen tartózkodó más személyeket a munkahelyi COVID fertőzéstől.
A fentiek szerinti munkahelyi biztonsági intézkedések közé tartozik a higéniai szabályok betartása mellett a munkavállalók időbeli és térbeli elkülönítése, a home-office bevezetése, illetve a rendszeres tesztelés. Bizonyos munkakörökben azonban a munkáltató külön jogalap nélkül is, kötelezően előírhatja a COVID oltást, amennyiben ez a biztonság érdekében elengedhetetlen, így például az immunhiányos betegek ápolását végző egészségügyi dolgozók esetében.
Egy novemberi jogszabályváltozás értelmében a munkáltatók immár minden munkahelyen előírhatják a foglalkoztatottak számára a COVID védőoltást. Legelőször 2021. december 16-től legfeljebb 12 havi fizetés nélküli szabadságra küldhetőek azok a munkavállalók, akik az oltási kötelezettségnek nem tesznek eleget.
A munkáltató elektronikus úton, e-mailben vagy írásban tájékoztatja az oltási kötelezettségről a foglalkoztatottat, 45 napos határidő kitűzésével. Nem kötelezhető a védőoltás felvételére az a foglalkoztatott, aki részére egészségügyi indokból nem javasolt a védőoltás felvétele, és ezt orvosi szakvélemény is alátámasztja.
Amennyiben a foglalkoztatott az oltási kötelezettségnek nem tesz eleget, úgy legfeljebb 12 havi fizetés nélküli szabadságra küldhető, ezt követően pedig munkáltató a munkaviszony azonnali hatállyal felmondhatja.
Az oltási kötelezettség elrendelése súlyos beavatkozást jelent a munkavállalók önrendelkezési jogába, illetve a munkajogi következmények jogvitákhoz vezethetnek. Ezért érdemes a munkáltatóknak munkavédelmi és epidemiológiai (orvosi) szakértők bevonásával meghatározni azokat a munkaköröket, amelyben kötelezővé teszik a védőoltást.
Egyelőre nincs kilátásban olyan jogi szabályozás, amely a COVID oltást kötelezővé tenné, mivel ez ellentétes lenne az eddigi jogfelfogás szerint az alapvető emberi jogok részét képező alkotmányos önrendelkezési joggal. Megjegyzendő azonban, hogy már több országban bevezetésre került a kötelező védőoltás, amely az emberi jogok területén új irányú jogfejlődés irányába mutat. A magyar kormány 2021 januárjában bejelentette, hogy nem lesz kötelező COVID-oltás. Ez a politikai nyilatkozat a 2022-ben esedékes parlamenti választások fényében további jelentőségre tesz szert.
Megjegyzendő e téren, hogy a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága 2021 áprilisában határozatot hozott a Vavricka-ügyben, jóváhagyva a Cseh Köztársaságban a szülők általános jogi kötelezettségét arra, hogy gyermekeiket beoltsák gyermekbénulás, hepatitis és tetanusz ellen. Az említett, Franciaország, Németország és Szlovákia beavatkozásával alátámasztott döntés elméleti lehetőséget nyithat a kormányok számára a COVID-oltás kötelezővé tételére, feltéve, hogy az megfelelő és arányos intézkedést jelent a társadalom egészének érdekeinek védelmében, figyelemmel az érintett egyének emberi jogaira. A Bíróság döntése egy olyan eseten alapult, amelyben az államnak nem volt joga közhatalmi eszközök alkalmazására az oltási kötelezettség kikényszerítésére.
Célunk, hogy maradandó értékeket teremtsünk ügyfeleink részére.
Ehhez kiemelkedő minőségű szolgáltatásokkal járulunk hozzá a következő területeken:
Esettanulmányainkban néhány gyakorlati példa segítségével mutatjuk be tevékenységünket és az ügyfeleink számára elért előnyöket:
A member firm of DFK International a worldwide association of independent accounting firms and business advisers
Helyi megoldások
nemzetközi vállalatok
részére
Professzionális tanácsadás.
Elismert vállalatok bizalmával.
Számviteli szolgáltatásaink igazodnak ügyfeleink igényeihez: néhány ügyfelünk tartósan kiszervezi hozzánk könyvelését, míg mások csak ideiglenes számviteli szolgáltatásokat igényelnek, addig, amíg az új cég számviteli részlegét felkészítjük a könyvelés átvételére.
Szolgáltatásunk ezért kiterjed a Magyarországon újonnan alapított leányvállalatok esetében az integrált számviteli rendszerek felépítésében való közreműködésre. Már fennálló számviteli rendszer esetén professzionális szinten vállalunk számviteli tanácsadást, amelyet számos cég elsősorban a működés kezdeti időszakában ítél hasznosnak. Szükség esetén javaslatokat teszünk az IAS, IFRS vagy US-GAAP standardoknak történő megfelelés terén is.
Vállaljuk olyan vállalkozások teljeskörű könyvelését, amelyek ezt nem saját munkavállalóik révén kívánják megoldani. Szolgáltatásunk tartalmazza a beszámolókészítést továbbá az adóbevallások elkészítését is. Ilyen esetekben az anyavállalat integrált rendszeréhez illetve igény esetén a IAS, IFRS vagy US-GAAP standardokhoz illeszkedő számviteli struktúrát alkalmazunk. A folyamatos könyvvezetés során a vállalkozás igényeinek megfelelő formában és gyakorisággal szolgáltatunk információkat. Fontos számunkra a megbízóinkkal történő folyamatos kapcsolattartás és az időközben felmerülő kérdések pontos és gyors megválaszolása.
Teljesen digitális könyvelési platformunk valós idejű hozzáférést biztosít ügyfeleink részére számviteli adataikhoz, biztosítva a pontosságot, átláthatóságot és hatékonyságot.
A teljesen digitális könyvelési rendszer további hasznos funkciója az ügyfeleink igényeire szabott, részletes pénzügyi jelentések készítése. Az egyéni paraméterezés alapján kialakított riportok értékes betekintést biztosítanak a vállalkozás vezetése és tulajdonosai számára a cég számviteli adataiba, jövedelmezőségébe, vagyoni helyzetébe és likviditásába, lehetővé téve a sikeres döntéshozatalt.
A rendszer további fontos előnye az ügyfeleink és könyvelőik közötti hatékony, digitális együttműködés. A platform lehetővé teszi a közvetlen kommunikációt és a dokumentumok megosztását.
Bár a legtöbb magyarországi cég magyar forintban könyvel, ez nem feltétlenül ideális a nemzetközi tevékenységet folytató vállalkozások számára. Szolgáltatásaink keretében vállaljuk a számviteli rendszer devizás könyvelésre, például EUR-ra, USD-re vagy CHF-re történő átállítást és a könyvek devizában történő vezetését outsourcing formájában.
Bérszámfejtési szolgáltatásainkat olyan cégeknek ajánljuk, amelyek számára fontos a fizetések bizalmasságának biztosítása, illetve amelyeknél nem gazdaságos a saját bérszámfejtési részleg kiépítése. Bérszámfejtési szolgáltatásaink magukban foglalják a személyi jövedelemadó, nyugdíj- és egészségbiztosítási alapok, valamint az egyéb járulékok számfejtését és bevallását is.
Ezen szolgáltatásaink címzettjei azok a külföldi vállalkozások, akik Magyarországi tevékenységük folytatásához nem kívánnak központi adminisztratív irodát létrehozni. A székhelyszolgáltatás keretében üzleti címet biztosítunk Budapest központi részén található irodánkban és elvégezzük a kapcsolódó feladatokat, mint például a levelezés továbbítása, adminisztráció ill. iktatás. A székhelyszolgáltatást a könyvelési outsourcing szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleink részére kínáljuk kiegészítő szolgáltatásként.