Az Európai Unió mesterséges intelligencia (MI) törvény célja, hogy a vállalkozásoknál üzemelő MI rendszerek átláthatóan, etikus módon és biztonságosan működjenek. Az összetett szabályozási környezetben ajánlásaink azoknak a vállalkozásoknak segítenek egy proaktív stratégia kialakításában, amelyek általános MI megoldásokat használnak.
A vállalkozásoknak először is tisztázniuk kell szerepüket az MI ökoszisztémában. Azok a vállalatok, amelyek MI-t használnak, de nem fejlesztenek jelentősen, „telepítőként” (deployer) kerülnek besorolásra. A telepítők legfontosabb feladata az MI felügyelete, az adatminőség és az MI alkalmazásának átláthatósága.
A vállalkozásoknak azonosítaniuk kell MI rendszereiket és az EU AI törvény által meghatározott négy kockázati kategóriába kell őket besorolniuk: minimális, korlátozott, magas és elfogadhatatlan.
• Minimális kockázat: olyan eszközök, mint a spam szűrők és szövegjavaslatok.
• Korlátozott kockázat: chat-botok és ajánlórendszerek.
• Magas kockázatú alkalmazások: MI-alapú munkaerő toborzás, orvosi eszközök és autonóm járművek.
• Elfogadhatatlan kockázat: olyan rendszerek, mint a szociális kiértékelés vagy a biometrikus azonosítás nyilvános helyeken.
Az átfogó MI leltár létrehozása és rendszeres frissítése alapvetően fontos a törvényi megfelelés és az MI jogszerű használata szempontjából.
Javasolt kidolgozni egy speciális MI Etikai Kódexet (AI code of conduct), a cégen belül minden érdekelt fél közreműködésével. Ezenkívül a nagyobb szervezetek gyakran átfogó MI stratégiát is készítenek. Mindez segíti a cég munkatársait abban, hogy hatékonyan kezeljék az MI-hoz kapcsolódó kockázatokat, egyben elősegítve az átláthatóságot és a felelősségvállalást.
Minden munkatársat ki kell képezni az MI működésére és az MI etikai kódex alkalmazására annak érdekében, hogy felelősségteljesen használják az MI-t. A oktatásnak tartalmaznia kell az MI működését, a diszkrimináció elkerülését, a megfelelőségi követelményeket és az emberi felügyeletet.
Bár az automatizálás és a hatékonyság alapvető tényezői az MI elterjedésének, az emberi felügyelet továbbra is kulcsfontosságú. A magas kockázatú MI rendszereknek tartalmazniuk kell emberi beavatkozási mechanizmusokat, ha MI hiba történik. A vállalatoknak érdemes eszkalációs protokollt kidolgozni, biztosítva, hogy az MI felülírható legyen nem kívánt következmények esetén.
Ajánlott továbbá vészleállási eljárások meghatározása. A hibás működést meggátló mechanizmusok kulcsfontosságúak az MI által okozott károk megelőzésében, különösen az érzékeny szektorokban, mint az egészségügy, pénzügyek és közszolgáltatások.
Azok a vállalatok, amelyek mesterséges intelligenciát használnak szöveg, kép, hang vagy videó létrehozására vagy módosítására – különösen közérdekű tájékoztatás vagy deepfake tartalmak esetén –, kötelesek egyértelműen jelezni, hogy a tartalom mesterségesen generált vagy módosított. Ez az átláthatósági kötelezettség nem vonatkozik azokra az esetekre, amikor a KI által létrehozott tartalmat emberi ellenőrzés vagy szerkesztői felügyelet alá vonták, és egy természetes vagy jogi személy vállalja a szerkesztői felelősséget a közzétételért.
A törvényi megfelelés egyik legfontosabb aspektusa a részletes műszaki dokumentáció fenntartása. A vállalkozásoknak világos audit nyomvonalakat kell létrehozniuk, biztosítva azt, hogy az MI döntések megmagyarázhatók és visszakövethetők legyenek. Ez az átláthatóság különösen fontos olyan iparágakban, mint a pénzügyek és az egészségügy, ahol az AI által hozott döntések jelentős hatással lehetnek magánszemélyekre.
Első körben megpróbáltuk ezt a cikket a mesterséges intelligencia, azaz konkréten a ChatGPT illetve a Perplexity segítségével megírni, azt gondolva, hogy az MI-nek sikerül az MI-törvény gyakorlati alkalmazását három pontban összefoglalni.
Az eredmény csalódást okozott: az MI csak egy felületes és a gyakorlatban nem használható összefoglalót adott az MI-törvény legfontosabb szabályozási területeiről, azonban nem sikerült neki a törvény értelmezése arra nézve, hogy melyek a vállalkozások legfontosabb feladatai. Ezt követően saját magunk írtuk meg a cikket, az MI-t csak a fogalmazás pontosítására és az idegennyelvű fordítások elkészítésére használtuk.
Célunk, hogy maradandó értékeket teremtsünk ügyfeleink részére.
Ehhez kiemelkedő minőségű szolgáltatásokkal járulunk hozzá a következő területeken:
Esettanulmányainkban néhány gyakorlati példa segítségével mutatjuk be tevékenységünket és az ügyfeleink számára elért előnyöket:
A member firm of DFK International a worldwide association of independent accounting firms and business advisers
Helyi megoldások
nemzetközi vállalatok
részére
Professzionális tanácsadás.
Elismert vállalatok bizalmával.
Számviteli szolgáltatásaink igazodnak ügyfeleink igényeihez: néhány ügyfelünk tartósan kiszervezi hozzánk könyvelését, míg mások csak ideiglenes számviteli szolgáltatásokat igényelnek, addig, amíg az új cég számviteli részlegét felkészítjük a könyvelés átvételére.
Szolgáltatásunk ezért kiterjed a Magyarországon újonnan alapított leányvállalatok esetében az integrált számviteli rendszerek felépítésében való közreműködésre. Már fennálló számviteli rendszer esetén professzionális szinten vállalunk számviteli tanácsadást, amelyet számos cég elsősorban a működés kezdeti időszakában ítél hasznosnak. Szükség esetén javaslatokat teszünk az IAS, IFRS vagy US-GAAP standardoknak történő megfelelés terén is.
Vállaljuk olyan vállalkozások teljeskörű könyvelését, amelyek ezt nem saját munkavállalóik révén kívánják megoldani. Szolgáltatásunk tartalmazza a beszámolókészítést továbbá az adóbevallások elkészítését is. Ilyen esetekben az anyavállalat integrált rendszeréhez illetve igény esetén a IAS, IFRS vagy US-GAAP standardokhoz illeszkedő számviteli struktúrát alkalmazunk. A folyamatos könyvvezetés során a vállalkozás igényeinek megfelelő formában és gyakorisággal szolgáltatunk információkat. Fontos számunkra a megbízóinkkal történő folyamatos kapcsolattartás és az időközben felmerülő kérdések pontos és gyors megválaszolása.
Teljesen digitális könyvelési platformunk valós idejű hozzáférést biztosít ügyfeleink részére számviteli adataikhoz, biztosítva a pontosságot, átláthatóságot és hatékonyságot.
A teljesen digitális könyvelési rendszer további hasznos funkciója az ügyfeleink igényeire szabott, részletes pénzügyi jelentések készítése. Az egyéni paraméterezés alapján kialakított riportok értékes betekintést biztosítanak a vállalkozás vezetése és tulajdonosai számára a cég számviteli adataiba, jövedelmezőségébe, vagyoni helyzetébe és likviditásába, lehetővé téve a sikeres döntéshozatalt.
A rendszer további fontos előnye az ügyfeleink és könyvelőik közötti hatékony, digitális együttműködés. A platform lehetővé teszi a közvetlen kommunikációt és a dokumentumok megosztását.
Bár a legtöbb magyarországi cég magyar forintban könyvel, ez nem feltétlenül ideális a nemzetközi tevékenységet folytató vállalkozások számára. Szolgáltatásaink keretében vállaljuk a számviteli rendszer devizás könyvelésre, például EUR-ra, USD-re vagy CHF-re történő átállítást és a könyvek devizában történő vezetését outsourcing formájában.
Bérszámfejtési szolgáltatásainkat olyan cégeknek ajánljuk, amelyek számára fontos a fizetések bizalmasságának biztosítása, illetve amelyeknél nem gazdaságos a saját bérszámfejtési részleg kiépítése. Bérszámfejtési szolgáltatásaink magukban foglalják a személyi jövedelemadó, nyugdíj- és egészségbiztosítási alapok, valamint az egyéb járulékok számfejtését és bevallását is.
Ezen szolgáltatásaink címzettjei azok a külföldi vállalkozások, akik Magyarországi tevékenységük folytatásához nem kívánnak központi adminisztratív irodát létrehozni. A székhelyszolgáltatás keretében üzleti címet biztosítunk Budapest központi részén található irodánkban és elvégezzük a kapcsolódó feladatokat, mint például a levelezés továbbítása, adminisztráció ill. iktatás. A székhelyszolgáltatást a könyvelési outsourcing szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleink részére kínáljuk kiegészítő szolgáltatásként.