Adó- és gazdasági tanácsadás, könyvelés, könyvvizsgálat

Panaszrendszerek

Whistleblowing – Új kihívások és megoldások a Panasztörvény kapcsán

Az új Panasztörvény számos új kötelezettséget ír elő immár a középméretű vállalkozások számára is. Az alábbiakban a panaszrendszerek adta lehetőségekről és kihívásokról számolunk be, nemzetközi kitekintéssel a nagyvállalatok eddigi tapasztalataira is.

Az új Panasztörvény szerint immár az 50 fő feletti vállalkozások számára is kötelező egy visszaélés-bejelentési rendszer, azaz panaszrendszer létrehozása 2023. december 17-ig. A szabályok az EU Whistleblower Irányelvének (2019/1937) megfelelően kerültek bevezetésre. A visszaélést bejelentő rendszer lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy feltárják a cégen belüli káros illetve jogellenes folyamatokat. Ennek számos formája lehet, például csalás, korrupció, illetve műhiba vagy hanyagság által okozott kár. Mindez súlyos anyagi hátrányokat okozhat a vállalatnak, amely a közérdek sérelme esetén bírsággal is járhat.

Míg a legtöbb európai országban a panasztétel csak a munkavállalók számára lehetséges, addig a magyar jogszabályok előírják, hogy a cég ne csak saját alkalmazottai, hanem más, törvény által meghatározott további személyek panaszait is kezelje. A munkáltatóknak lehetővé kell tenniük, hogy a visszaélést bejelentő személyek írásban és szóban is bejelentést tehessenek.

A magyar visszaélések bejelentésére vonatkozó szabályozás további sajátossága, hogy a cégeknek névtelen bejelentéseket is fogadniuk  kell, azonban nem kötelesek azokat kivizsgálni. Ennek ellenére a cég érdeke lehet a névtelen bejelentések megismerése, mivel azok hasznos információkat tartalmazhatnak. Továbbá, amennyiben a vállalat az ISO 37301 és ISO 37001 szabványokat alkalmazza, akkor a szabványok előírják az anonim panaszok kezelését.

Érdekes továbbá, hogy a nemzetközi statisztikák szerint a bejelentők többsége névtelen kíván maradni, és a bejelentők körülbelül 90 százaléka munkaidőn kívül nyújtja be a panaszt. A legtöbb vállalat ezért külső szolgáltatókkal működik együtt a visszaélést bejelentő rendszerek, közismert néven panaszrendszerek működtetésében. A külföldi nagyvállalatok gyakorlatában elterjedtek az online bejelentési platformok, azonban nem minden esetben biztosítják a magyar jogszabályok szerinti teljes körű megfelelést. A Gyarmathy&Partners panaszrendszer-szolgáltatása teljes körű megfelelést biztosít a magyar jog szerint, és lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy hatékonyan reagáljanak a bejelentésekre és panaszokra.

A legtöbb multinacionális vállalat nem csupán compliance-kötelezettségnek tekinti a visszaélést bejelentő rendszereket, hanem értékes eszköznek is. A nemzetközi statisztikák azt mutatják, hogy a bejelentő rendszerrel rendelkező cégek 80%-a sikeresen feltárta a visszaélésekről szóló jelentésekben szereplő jogellenes tevékenységet és károkat. Végül, egy hatékony panaszrendszer bevezetése nemcsak pénzügyi előnyökkel jár a vállalat számára, hanem javítja a cég compliance kultúráját és a munkatársak személyes felelősségérzetét is.

If you have any questions concerning the above, please do not hesitate to contact us!
© 2025 Gyarmathy&Partners    |    Tax, Accounting and Advisory Firm in Budapest, Hungary


Célunk, hogy maradandó értékeket teremtsünk ügyfeleink részére.
Ehhez kiemelkedő minőségű szolgáltatásokkal járulunk hozzá a következő területeken:


Esettanulmányainkban néhány gyakorlati példa segítségével mutatjuk be tevékenységünket és az ügyfeleink számára elért előnyöket:


A member firm of DFK International a worldwide association of independent accounting firms and business advisers



Helyi megoldások
nemzetközi vállalatok
részére

Megnézem

Professzionális tanácsadás.
Elismert vállalatok bizalmával.

Teljesen digitális számvitel és könyvelés

Számviteli szolgáltatásaink igazodnak ügyfeleink igényeihez: néhány ügyfelünk tartósan kiszervezi hozzánk könyvelését, míg mások csak ideiglenes számviteli szolgáltatásokat igényelnek, addig, amíg az új cég számviteli részlegét felkészítjük a könyvelés átvételére.

Szolgáltatásunk ezért kiterjed a Magyarországon újonnan alapított leányvállalatok esetében az integrált számviteli rendszerek felépítésében való közreműködésre. Már fennálló számviteli rendszer esetén professzionális szinten vállalunk számviteli tanácsadást, amelyet számos cég elsősorban a működés kezdeti időszakában ítél hasznosnak. Szükség esetén javaslatokat teszünk az IAS, IFRS vagy US-GAAP standardoknak történő megfelelés terén is.

Outsourcing

Vállaljuk olyan vállalkozások teljeskörű könyvelését, amelyek ezt nem saját munkavállalóik révén kívánják megoldani. Szolgáltatásunk tartalmazza a beszámolókészítést továbbá az adóbevallások elkészítését is. Ilyen esetekben az anyavállalat integrált rendszeréhez illetve igény esetén a IAS, IFRS vagy US-GAAP standardokhoz illeszkedő számviteli struktúrát alkalmazunk. A folyamatos könyvvezetés során a vállalkozás igényeinek megfelelő formában és gyakorisággal szolgáltatunk információkat. Fontos számunkra a megbízóinkkal történő folyamatos kapcsolattartás és az időközben felmerülő kérdések pontos és gyors megválaszolása.

Digitális könyvelési platform

Teljesen digitális könyvelési platformunk valós idejű hozzáférést biztosít ügyfeleink részére számviteli adataikhoz, biztosítva a pontosságot, átláthatóságot és hatékonyságot.

A teljesen digitális könyvelési rendszer további hasznos funkciója az ügyfeleink igényeire szabott, részletes pénzügyi jelentések készítése. Az egyéni paraméterezés alapján kialakított riportok értékes betekintést biztosítanak a vállalkozás vezetése és tulajdonosai számára a cég számviteli adataiba, jövedelmezőségébe, vagyoni helyzetébe és likviditásába, lehetővé téve a sikeres döntéshozatalt.

A rendszer további fontos előnye az ügyfeleink és könyvelőik közötti hatékony, digitális együttműködés. A platform lehetővé teszi a közvetlen kommunikációt és a dokumentumok megosztását.

Számvitel EUR-ban, USD-ben és más devizákban

Bár a legtöbb magyarországi cég magyar forintban könyvel, ez nem feltétlenül ideális a nemzetközi tevékenységet folytató vállalkozások számára. Szolgáltatásaink keretében vállaljuk a számviteli rendszer devizás könyvelésre, például EUR-ra, USD-re vagy CHF-re történő átállítást és a könyvek devizában történő vezetését outsourcing formájában.  

Bérszámfejtés

Bérszámfejtési szolgáltatásainkat olyan cégeknek ajánljuk, amelyek számára fontos a fizetések bizalmasságának biztosítása, illetve amelyeknél nem gazdaságos a saját bérszámfejtési részleg kiépítése. Bérszámfejtési szolgáltatásaink magukban foglalják a személyi jövedelemadó, nyugdíj- és egészségbiztosítási alapok, valamint az egyéb járulékok számfejtését és bevallását is.

Székhelyszolgáltatás

Ezen szolgáltatásaink címzettjei azok a külföldi vállalkozások, akik Magyarországi tevékenységük folytatásához nem kívánnak központi adminisztratív irodát létrehozni. A székhelyszolgáltatás keretében üzleti címet biztosítunk Budapest központi részén található irodánkban és elvégezzük a kapcsolódó feladatokat, mint például a levelezés továbbítása, adminisztráció ill. iktatás. A székhelyszolgáltatást a könyvelési outsourcing szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleink részére kínáljuk kiegészítő szolgáltatásként.

Akkreditációk