Az idei év július 1-jétől induló egyablakos áfa rendszer számos gyakorlati egyszerűsítést tesz lehetővé az online kereskedők részére. Kérdés azonban, hogy kinek éri meg egyáltalán belépni a fakultatívan választható egyablakos OSS rendszerbe, és mi a rendszer viszonya a hagyományos rendszerű áfa elszámoláshoz.
A rendszerbe azoknak a távértékesítő cégeknek érdemes belépni, amelyek internetes kereskedelem formájában a saját országukon kívüli EU tagállamokba értékesítenek árut magánszemély vásárlók részére. Ez alól a szabály alól kivételt képeznek a minimális, azaz éves szinten összesen 10 000 Eurót meg nem haladó távértékesítéseket teljesítő cégek, amelyek a fenti árbevétel határig hazai áfával értékesíthetnek külföldre is. Az OSS rendszer nem alkalmazható azokra az értékesítésekre, amikor a kereskedő nem magánszemély részére, hanem áfa alany vevő részére értékesít bármely EU tagállamban.
A fentiek értelmében tehát, amennyiben a kereskedő az Únió különböző országaiba értékesít, egyszerre magánszemélyeknek és nem magánszemélyeknek is, akkor kétfajta elszámolásra lesz szükség, a hagyományos áfa elszámolásra és az OSS egyablakos rendszerre. Amennyiben például egy magyar kereskedő Ausztriába értékesít az interneten keresztül magánszemélyek részére (B2C), akkor ezekre az értékesítésekre osztrák áfa vonatkozik, amely elszámolható az egyablakos OSS rendszerben. Ha a kereskedő nem lépett be az egyablakos rendszerbe, akkor osztrák áfa adószámot kell kiváltania, és hagyományos osztrák áfa bevallást beadnia. Az osztrák cégek részére folytatott értékesítés (B2B) közösségi értékesítés lesz a hagyományos magyar áfa rendszer keretén belül.
A gyorsabb kiszállítás érdekében számos kereskedő szállít egy másik EU tagállamban lévő raktárról. Ekkor elengedhetetlen, hogy az érintett országban, például Németországban, a cég áfa adószámot kérjen. A Magyarországról a német raktárba történő kiszállításokat árumozgás címén kell elszámolni mind a magyar, mind a német áfa-bevallásban. Az ebből a raktárból Németországba történő értékesítések a helyi német áfa-bevallásba kerülnek.
A német raktárból más úniós tagállamokba, pl. Hollandiába, magánszemély részére történő értékesítések az OSS egyablakos rendszer keretében kerülnek elszámolásra. Ha a cég nem lépett be az egyablakos OSS rendszerbe, akkor a Németországból Hollandiába magánszemély részére történő értékesítéshez holland áfa-adószámot kell kiváltania. Amennyiben a holland vevő nem magánszemély, akkor az értékesítés alapvetően a német közösségi áfa-adószámmal történő adómentes közösségi értékesítés lesz.
Az egyablakos rendszer bevezetése az internetes platformokra, mint az Amazon vagy az E-Bay, számos kötelezettséget ró. Mindazonáltal, ez gyakorlatilag semmiféle egyszerűsítést nem jelent a fenti platformokon értékesítő kereskedők részére az áfa-bevallások és a külföldi áfa bejelentkezési kötelezettségek tekintetében. A külföldi Amazon raktárba (FBA) történő beszállítás áfa elszámolása gyakorlatilag azonos azzal az esettel, mintha a kereskedő bármely más EU államban lévő raktárba szállítana, és a vevők részére történő értékesítek áfa-elszámolása is változatlanul magát a kereskedőt terheli. Ez alól kivételt képez az az eset, amennyiben 150 Eurónál alacsonyabb értékű, EU-n kívülről importált terméket értékesít a kereskedő a platformon keresztül, mivel ezen utóbbi esetben az áfa-elszámolási kötelezettség a platformot terheli.
Összegezve tehát, az egyablakos OSS áfa rendszerbe azoknak a cégeknek éri meg belépni, amelyek interneten értékesítenek árut más EU tagállamokba, magánszemélyek részére. A rendszer elsősorban a nagyobb forgalommal rendelkező kereskedők részére előnyös, bár a részletszabályok bonyolultak.
Amennyiben az értékesítés cégek részére történik (B2B), vagy másik EU tagállamokban lévő raktárról értékesítenek mindig csak ugyanabba a tagállamba, ahol a raktár van, akkor rendszerint nem éri meg belépni az OSS rendszerbe. Helyi raktár esetében nem kerülhető el, hogy a cég minden érintett országban áfa adószámot váltson ki, és áfa bevallást adjon le.
A számos különböző úniós tagállam áfa szabályainak alkalmazása összetett feladat. Szívesen segítünk a szabályok helyes alkalmazásában, és külföldi partnerhálózatunk segítségével az EU-s áfa bevallások koordinálásában és leadásában.
Célunk, hogy maradandó értékeket teremtsünk ügyfeleink részére.
Ehhez kiemelkedő minőségű szolgáltatásokkal járulunk hozzá a következő területeken:
Esettanulmányainkban néhány gyakorlati példa segítségével mutatjuk be tevékenységünket és az ügyfeleink számára elért előnyöket:
A member firm of DFK International a worldwide association of independent accounting firms and business advisers
Helyi megoldások
nemzetközi vállalatok
részére
Professzionális tanácsadás.
Elismert vállalatok bizalmával.
Számviteli szolgáltatásaink igazodnak ügyfeleink igényeihez: néhány ügyfelünk tartósan kiszervezi hozzánk könyvelését, míg mások csak ideiglenes számviteli szolgáltatásokat igényelnek, addig, amíg az új cég számviteli részlegét felkészítjük a könyvelés átvételére.
Szolgáltatásunk ezért kiterjed a Magyarországon újonnan alapított leányvállalatok esetében az integrált számviteli rendszerek felépítésében való közreműködésre. Már fennálló számviteli rendszer esetén professzionális szinten vállalunk számviteli tanácsadást, amelyet számos cég elsősorban a működés kezdeti időszakában ítél hasznosnak. Szükség esetén javaslatokat teszünk az IAS, IFRS vagy US-GAAP standardoknak történő megfelelés terén is.
Vállaljuk olyan vállalkozások teljeskörű könyvelését, amelyek ezt nem saját munkavállalóik révén kívánják megoldani. Szolgáltatásunk tartalmazza a beszámolókészítést továbbá az adóbevallások elkészítését is. Ilyen esetekben az anyavállalat integrált rendszeréhez illetve igény esetén a IAS, IFRS vagy US-GAAP standardokhoz illeszkedő számviteli struktúrát alkalmazunk. A folyamatos könyvvezetés során a vállalkozás igényeinek megfelelő formában és gyakorisággal szolgáltatunk információkat. Fontos számunkra a megbízóinkkal történő folyamatos kapcsolattartás és az időközben felmerülő kérdések pontos és gyors megválaszolása.
Teljesen digitális könyvelési platformunk valós idejű hozzáférést biztosít ügyfeleink részére számviteli adataikhoz, biztosítva a pontosságot, átláthatóságot és hatékonyságot.
A teljesen digitális könyvelési rendszer további hasznos funkciója az ügyfeleink igényeire szabott, részletes pénzügyi jelentések készítése. Az egyéni paraméterezés alapján kialakított riportok értékes betekintést biztosítanak a vállalkozás vezetése és tulajdonosai számára a cég számviteli adataiba, jövedelmezőségébe, vagyoni helyzetébe és likviditásába, lehetővé téve a sikeres döntéshozatalt.
A rendszer további fontos előnye az ügyfeleink és könyvelőik közötti hatékony, digitális együttműködés. A platform lehetővé teszi a közvetlen kommunikációt és a dokumentumok megosztását.
Bár a legtöbb magyarországi cég magyar forintban könyvel, ez nem feltétlenül ideális a nemzetközi tevékenységet folytató vállalkozások számára. Szolgáltatásaink keretében vállaljuk a számviteli rendszer devizás könyvelésre, például EUR-ra, USD-re vagy CHF-re történő átállítást és a könyvek devizában történő vezetését outsourcing formájában.
Bérszámfejtési szolgáltatásainkat olyan cégeknek ajánljuk, amelyek számára fontos a fizetések bizalmasságának biztosítása, illetve amelyeknél nem gazdaságos a saját bérszámfejtési részleg kiépítése. Bérszámfejtési szolgáltatásaink magukban foglalják a személyi jövedelemadó, nyugdíj- és egészségbiztosítási alapok, valamint az egyéb járulékok számfejtését és bevallását is.
Ezen szolgáltatásaink címzettjei azok a külföldi vállalkozások, akik Magyarországi tevékenységük folytatásához nem kívánnak központi adminisztratív irodát létrehozni. A székhelyszolgáltatás keretében üzleti címet biztosítunk Budapest központi részén található irodánkban és elvégezzük a kapcsolódó feladatokat, mint például a levelezés továbbítása, adminisztráció ill. iktatás. A székhelyszolgáltatást a könyvelési outsourcing szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleink részére kínáljuk kiegészítő szolgáltatásként.